KEIKKAINFOT
Intro
Akustinen kvartetti Kirkan Haamu (aka. Ghost of Kirka, GOK) on tarjonnut sulosäveliään ja stemmalaulujaan vuodesta 2012 lähtien pääosin hääjuhlissa, mutta myös muutkin esiintymisestradit kuten yritysjuhlat, pikkujoulut, hämyiset kuppilat, polttariyllärit ja synttärikekkerit ovat tulleet hyvinkin tutuiksi matkan varrella.
Kirkan Haamu -nimen etymologiasta kysellään meiltä usein. Totuus on se, että emme itsekään alkuperää muista tarkalleen. Toinen totuus on se, että olihan Kirka aivan käsittämättömän taitava ja monipuolinen laulaja iskelmästä hard rockiin, joten tähän jatkumoon haluamme kantaa oman kortemme kekoon ja pitää lippua korkealla: kirkasta genrerajojen rikkomista asenteella ja nimenomaan livenä!
Tämän sivun on tarkoitus kertoa kaikki tarvittava, mitä tarvitsee tietää Kirkan Haamun buukkaamisesta hääjuhliin. Jos jokin jää epäselväksi, aina saa kysyä!

Haamujengi
Timmo Palmuaro
Laulu & akustinen kitara
Maestro Meriläinen
Rummut
André Kantola
Laulu & koskettimet
Niko Karinen
Akustinen kitara & taustalaulu

Musiikki
Musiikillista kattausta voisi luonnehtia iloiseksi akustispainotteiseksi turkulaiseksi sekasotkuksi kaikkea – eli vastoin oman polun jääräpäisiä kulkijoita, joissa vähintäänkin joku genre on “väärää”, me tarjoamme jokaiselle jotakin: Suomirockia ja -poppia, reggaeta, huumoriosastoa, lattareita, ysäriä ja kasaria, 70’s funkia, uutta ja vanhaa ulkomaista, hidasta ja nopeaa, kliseisiä klassikoita, häävalsseja ja -tansseja, siirappisia slovareita – hard rockia, bileräppiä, heviä ja iskelmää unohtamatta. Nämä kaikki tietysti hääparin toiveiden pohjalta.

Olemme akustisempi bändi kuin tavallaan “normaali” bilebändi. Meillä ei ole tarvetta esim. kitaravahvistimille, koska akustiset skebat menevät suoraan mikseriin, ja rummutkin ovat akustiseen musaan kehitetyt (Loota Percussion) eli voimme siis säätää äänenvoimakkuuden todella korvaystävällisille leveleille – mutta tarvittaessa tietty nupit kaakkoonkin bilemeininkejä varten. Näistä volume-asioista ollaan itse asiassa saatu poikkeuksetta äärimmäisen hyvää palautetta varsinkin hääkeikkojen osalta.
Parhaimman käsityksen soundista ja monipuolisuudesta saa tsekkaamalla seuraavat livenä äänitetyt & kuvatut pätkät (YouTube):
Live at Cherry Lane (2022)
Live from Quarantine (2020)
Live at Sauna (2018)
Live at the moment (2016)
Autenttista maistelua löytyy myös Instagramin kohokohdista täältä.
Setit
Meidän yleinen settirunko häissä on ollut 3 settiä seuraavasti: 1. setti 45 min, joka yleensä startataan häätanssilla/-valssilla, jonka jälkeen 1–3 valssia (jos hääpari näin haluaa) ja sitten yleisesti ottaen vähän kevyempää, mutta tanssittavaa osastoa eli esim. Can’t Help Falling In Love, Paratiisi, Perfect (Ed Sheeran) -tyyppistä matskua. Vähän myöhemmin illalla sitten 2. setti 60 min ja 3. setti 75 min, joista molemmat sitten ihan bilesettejä.
Vähemmästä soittoajasta voidaan tietysti keskustella, mutta tämä ei vaikuta hinnoitteluun, sillä perusteena on enemmänkin koko päivän pitkä pituus ja soittajien ammattitaito eikä niinkään settien pituuksien heilahtelut vartilla suuntaan taikka toiseen.

Biisivalinnat ja toivebiisit häissä
Tuoreimman biisilistan toimitamme erillisenä dokumenttina, jossa on noin 160 biisiä. 45–60–75 -settirungolla mukaan mahtuu vähintään 40 biisiä. Kyseisestä listasta voi halutessaan merkkailla toiveita, lähettää listan takaisin meille, ja me muodostamme lopulliset setit sitten näiden toiveiden pohjalta. Biisitoivemääristä kysellään meiltä usein eli ohjenuorana on merkata noin 5–10 hitaampaa biisiä ja noin 20–30 bilebiisiä, jos kyseessä on 45–60–75 -settirunko. Jos toiveita on vähemmän kuin 40, täytämme totta kai setit ammattilaisen pelisilmää käyttäen.
Häätanssi/-valssi voi olla listan ulkopuolelta, jos niin haluatte, ja treenaamme tämän erikseen sisältyen pakettihintaan. Tämän tiedon otamme mielellämme vastaan ennen vuodenvaihdetta, sillä listaamme kaikki tulevat uudet häätanssit ja -valssit, teemme sovitukset ja treenaamme nämä joka maaliskuisella perinteisellä treenileirillämme.
Uusimme biisilistan kerran vuodessa maaliskuisen treenileirin jälkeen eli viimeistään noin huhtikuun tienoilla ennen kuuman hääkesäsesongin starttia. Uuden biisilistan saatuanne, toivomme biisitoiveet ihan viimeistään muutamaa viikkoa ennen juhlan ajankohtaa. Jos juhlanne on ennen maaliskuuta, tällöin edetään kuluvan vuoden biisilistalla.
ACTION POINT: Haluatteko
1. toivoa kaikki esitettävät biisit etukäteen. Jos haluatte, toivomme nämä viimeistään muutamaa viikkoa ennen h-hetkeä
2. olla tekemättä mitään ja antaa meidän päättää biisit etukäteen (pl. häätanssi-/valssi)
Hintapolitiikka v. 2023
Haamut liikahtavat Turun alueella, lähimaastossa ja lähtökohtaisesti n. 2 h ajomatkan päähän n. 1900–2250 € haarukalla. Haarukan alkupäässä on Turun ydinkeskusta-alueen keikat, josta sitten aina porrastaen n. 2 h ajomatkan päähän. Toki kauemmaskin voidaan liikkua, mutta hinta sovitaan tällöin erikseen ja sovitaan mahdollisista majoitusratkaisuista.
Pakettihinta pitää sisällään 4 hengen soittoliksat, matkakustannukset, mahdolliset päivärahat, laskutuspalvelun välityspalkkiot ja lakisääteiset maksut sekä erinäisiä juoksevia kuluja & laitteistoa, mitä orkesterin pyörittäminen vaatii eli esim. äänentoisto, valot, peräkärry ja treenikämppä. Lisäksi keikan järjestelyissä mukana ollut jäsen ottaa pienen siivun kaikesta viestinvaihdosta, sopimisista, settilistojen teosta ja muusta organisointivastuusta.
Yleisesti ottaen keikkapäivä on aina yleensä vähintään 14 h kestävä rupeama + matkat päälle. Aamu-/iltapäivästä roudataan ja pakataan kärry, ajellaan keikkapaikalle, roudataan, asennetaan laitteisto ja kytketään muutama sata metriä piuhaa, tehdään soundcheck – kaikki tämä ennen juhlaväen saapumista. Sitten odotellaan, soitetaan 3 settiä ja sama rumba takaisin. Pää on tyynyssä yleensä siinä klo 03–04 tienoilla.
Lisäpalvelut
Biisilistan ulkopuoliset biisit
Mikäli hääpari haluaa toivoa biisejä biisilistamme ulkopuolelta, veloitamme tästä 25 € per soittaja eli yhden listan ulkopuolisen biisin hinta on 100 €. Nämä kappaleet treenaamme etukäteen erikseen ja soitamme hääjuhlassa 100% varmuudella. Häävalssi-/tanssi sisältyy kuitenkin pakettihintaan ilman erillistä veloitusta eli tämä lisäpalvelu koskee muita biisejä.
Ulkopuolinen laulaja/soittaja
Mikäli tilaaja haluaa ulkopuolisen laulajan tai soittajan esittämään yhden tai useamman biisin kanssamme, veloitamme tästä 40 € per biisi (eli 10 €/soittaja), jos biisi on biisilistallamme. Tähän lisäpalveluun sisältyy biisin yksityiskohdista sopiminen ja kevyt treenaaminen “feattaajan” kanssa, mikä sovitaan erikseen tapauskohtaisesti. Mikäli biisi on biisilistamme ulkopuolelta, tällöin hinta muodostuu seuraavasti: listan ulkopuolinen biisi 100 € + feattaaja 40 € = 140 € / biisi.
Ylimääräinen setti
Mikäli tilaaja haluaa lisäsetin (á 45–60min), esim. ruokailun ajaksi, tämä toteutetaan lisäpalveluna 100 € per soittaja per setti -periaatteella ja biisit valitaan olemassa olevasta biisilistastamme.
Vihkimismusiikki
Vihkimisessä on myös mahdollista soittaa 1–2 biisiä akustisesti (=ilman äänentoistoa). Tämän hinta on 50 € per soittaja, koska kyseiset biisit pitää opetella ja treenata etukäteen. Joskus näitä on toteutettu yhdellä soittajalla, joskus kahdella ja joskus kolmellakin eli hintahaarukka on 50–150 €. Tämä riippuu täysin biisivalinnoista ja sovituksesta, montako henkilöä toteutukseen tarvitaan.
ACTION POINT
Mikä on juhlatilan nimi ja tarkka osoite? Tämä määrittää pakettihinnan.
Onko lisäpalveluille tarvetta?
Äänentoisto
Käytämme kahta dB Technologies ES503 stereo -tornia subbareineen, jotka riittävät maksimissaan noin 300 henkilön tilaisuuksiin. Mikserinä käytämme Mackien DL -sarjan digitaalimikseriä.
Lisäpalvelut
Meidän äänentoistolaitteistoamme on mahdollista käyttää taustamusiikin soittamiseen juhlan aikana. Musiikin soittamista varten tilaaja tuo oman laitteen, missä on normaali 3,5 mm kuulokeliitäntä. Tilaaja vastaa myös itse soittolistoista esim. Spotifyn kautta. Juontomikki onnistuu myös. Hinta tälle palvelulle on yhteensä 200 €.
Kun lopetamme viimeisen setin soittamisen, tausta-/bilemusaa voi soittaa laitteista vielä maksimissaan noin 30 min. Jos siis tilaaja haluaa jatkaa bilemusiikkia vielä pidempään, on suositeltavaa varautua omalla erillisellä äänentoistolla tai sovittava meidän kanssamme meidän äänentoiston käytöstä pidemmäksi aikaa.
Meidän laitteiden käyttö ei siis mitenkään pakollista missään vaiheessa eli omia tai mahdollisia juhlapaikan äänentoistoja voi käyttää puheisiin ja taustamusiikkiin yms. koko juhlan ajan. Tämä on myös meille mieluisampi vaihtoehto ja selkeämpi järjestää.
ACTION POINT
Tarvitsetteko meidän äänentoistoa taustamusiikin soittamiseen ja/tai juontomikkiä?
Jos tarvitsette, riittääkö mainittu 30 min viimeisen setin loppumisen jälkeen?
Muu laitteisto ja infot
Tuomme mukanamme kaiken tarvittavan keikkaa varten sisältyen pakettihintaan eli äänentoisto- ja monitorilaitteiden lisäksi myös valot ja savukoneet. Varmistattehan etukäteen juhlatilan henkilökunnalta, voiko tiloissa käyttää savukonetta. Savukone ampuu ilmoille vesihöyryä ja ei ole mitenkään vaarallista tms., mutta aina sen käyttö ei ole juhlapaikan puolesta sallittua.
Soittotila / stage on yleensä aika vakiintunut per juhlapaikka. Suositeltavaa on varata meille vähintään noin 5–6 metriä leveä ja noin 3–4 metriä syvä tila. Ollaan toki pärjätty ahtaammissakin koloissa eli varsinainen ongelma tämä ei ole koskaan ollut. Tärkeää meille on, että soittotilan/stagen välittömässä läheisyydessä on pistorasiat, josta saamme sähköä. Toivomme myös, ettei soittotilan/stagen ja kulkuväylien esteenä ole esim. cateringin pöytiä tai muitakaan esteitä, jotta pystymme toimimaan tehokkaasti ilman ylimääräistä ja aikaa vievää säätämistä. Sama toive pätee myös itse soittotilaan/stageen eli toivomme sen olevan täysin tyhjänä saapuessamme paikan päälle. Mikäli juhlatilassa on portaita, joudumme varaamaan hieman enemmän aikaa roudauksiin, joten tästä ottaisimme myös infoa vastaan.
ACTION POINT
Saako juhlatilassa käyttää savukonetta?
Onko portaita?
Ilmoittakaa meille stagen/soittotilan speksit.
Juhlapäivän aikataulut
Tulemme keikkapaikalle viimeistään noin 1–1,5 h ennen juhlaväen saapumista. Roudaamme, kytkemme laitteistot ja teemme soundcheckin tuona aikana eli kaikki on valmista kun juhlaväki saapuu juhlapaikalle. Meille on siis tärkeää tietää vähintäänkin arvio, moneltako juhlaväki alkaa saapumaan juhlatilaan. Hääparin tulee varmistaa, että juhlapaikalla on jokin taho päästämässä meidät sisään 1–1,5 h ennen, yleensä tämä on esim. omistaja, catering-henkilöstö tai häissä vaikkapa bestman.
Esimerkiksi näin:
- klo 14.00–15.30 bändi saapuu, roudaa, kasaa laitteiston ja tekee soundcheckin
- klo 15.30 alkaen juhlaväki saapuu
Kokemus on osoittanut, että loppuillan osalta aikataulu kannattaa kelata takaperin. Mikäli juhlatilassa on jokin rajoite, tämä määrää hyvin pitkälle viimeisen settimme lopetusajankohdan, sillä meillä menee noin 1 h laitteistojen pakkaamisessa ja roudaamisessa.
Loppuillan aikataulu voisi näyttää esimerkiksi tältä:
- 02.00 juhlatila tyhjänä juhlaväestä ja bändistä
- 01.30 valomerkki
- 01.00 bändi lopettaa viimeisen setin ja aloittaa laitteiston pakkaamisen
- 23.45–01.00 bändin 3. setti 75 min (lyhyt tauko ~15min on suositeltavaa, ettei bilefiilis pääse laskemaan)
- 22.30–23.30 bändin 2. setti 60 min (voi olla pidempi tauko ~45min, mahtuu hyvin esim. kimppu ja sukkanauha tai iltapala
- 21.00–21.45 bändin 1. setti 45min (starttaa häätanssilla/-valssilla)
Arvostamme, mikäli aikataulut ovat sovittuna ihan viimeistään muutamia viikkoja ennen juhlan ajankohtaa. Meille tärkeimmät ajat tietää ja sopia ovat:
- viimeisen setin lopetusajankohta,
- ensimmäisen setin aloitusajankohta sekä
- juhlaväen saapumisaika.
Muilta osin pitkin iltaa ollaan kyllä joustavia ja ollaan usein sumplittu settien aloituksia ja lopetuksia ihan lennostakin.
Suositeltavaa on järjestää suurin osa ohjelmasta ennen 1. setin aloitusajankohtaa, sillä jos loppuiltaan pakkautuu ohjelmaa, on tällöin suuri riski settien aloitusajankohtien myöhästymisestä, mikä puolestaan lyhentää kahden viimeisen setin soittoaikaa, sillä meidän on pakko pitää lopetusajankohdasta kiinni ja yleensä juhlatilojen takarajat eivät ole kovinkaan joustavia. Jos siis aikataulut venyvät bändistä riippumattomista syistä ja settejä on tästä syystä pakko lyhentää, jotta sovitussa lopetusajassa pysytään, tämä ei vaikuta keikkaliksaan.

ACTION POINT
Mihin aikaan juhlaväki saapuu juhlatilaan?
Ensimmäisen setin tulisi alkaa?
Viimeisen setin tulisi loppua?
Backstage
Yleisesti ottaen soundcheckin loppumisen ja 1. setin startin välinen aika (esim. klo 15.30–21.00) on hyvin pitkälti odottelua ja valmistautumista. Emme tarvitse erillistä pöytäkattausta juhlatilaan, mutta arvostaisimme suuresti, mikäli meille olisi jokin taukohuone / backstage, jossa voimme vaihtaa vaatteita, syödä, ottaa ehkäpä päikkärit, viritellä kitaroita ja availla ääntä ym. valmistavia toimenpiteitä.
Ruoka & juoma
Kyseinen juhla/keikkapäivä on meille aina vähintään 14 h rupeama, joten toivoisimme ruokaa hääbuffetista ja tämä on hääkeikoilla ollut vakiintunut käytäntö. Yleisesti cateringit sisällyttävät 4-henkisen bändin buffaan tai veloittavat -50 % hinnalla. Luonnollisesti, käymme buffassa vieraiden jälkeen ihan viimeisenä ottamassa ruoat.
Erikoisruokavalio: Yksi meistä on keliaakikko, joten gluteenitonta safkaa olisi hyvä olla, ettei yhden neljästä tarvitsisi olla nälissään.
Toivoisimme myös, että voisimme syödä ilta-/yöpalan.
Jos juhlatilassa on anniskeluoikeudet, toivoisimme noin 3–4 olut/siideri/lonkero-lipuketta per soittaja (4 henkilöä). Noin muuten pärjätään ihan vichyllä ja ei-alkoholillisilla juomilla.
ACTION POINT
Onko bändille varattu oma tila / backstage?
Onko bändille varattu ruoat ja juomat?
To-Do-lista
- päivämäärän & juhlatilan varaaminen ja näiden kommunikointi meille
- tähän infopakettiin perehtyminen
- keikan lukkoon lyöminen mahdollisine lisäpalveluineen
- häätanssin/-valssin päättäminen (31.12. mennessä)
- päivitetyn biisilistan mukaiset biisitoiveet (viimeistään muutamia viikkoja ennen keikkaa)
- käytännön asiat: backstage, savukoneen käyttö, safka & juoma, äänentoisto & taustamusiikit, juontomikki, hätätilanteiden varalta yhden bestmanin tai kaason puhelinnumero
- aikataulujen vahvistaminen
- laskutustiedot (tilaajan nimi, yhteyshenkilö, sähköpostiosoite, yritysasiakkailla myös y-tunnus ja mahdollinen viite)
- itse juhlapäivä 🙂
- laskun maksaminen
ps. toivottavasti meistä saataisiin myös keikkakuvia, joita voisimme käyttää esim. somessa 🙂
FAQ
“Mitä jos joku soittaja sairastuu?”
Meillä on erittäin korkea kynnys lähteä perumaan keikkaa. Jos kyseessä on jokin pieni flunssa tms., tällöin ollaan aina soitettu keikka ihan normaalisti ja hoidettu itsemme soittokuntoon asianmukaisella lääkityksellä. Jos kyseessä on jokin vakavampi tapaus, tällöin olemme käyttäneet tuuraajaa.“Voiko hinnasta tinkiä?”
Lähtökohtaisesti ei, mutta… Itse keikkapäivä on todella pitkä matkoineen eli 4 henkilöä ja vähintään 14 h per henkilö. Keikat myös vaativat valtavan määrän etukäteen tehtävää työtä eli suunnittelua, sopimista ja valmistautumista. Tapauskohtaisesti voimme kuitenkin tarkistaa hinnoittelua, jos voimme tulla keikkapaikalle iltapäivän sijaan illalla, noin 2 h ennen 1. setin aloitusta. Tällöin teemme roudauksen ja digitaalisen soundcheckin, mikä ei juurikaan häiritse juhlia.“Miksi teillä on lisäpalveluita, koska bändeillä X, Y ja Z nämä palvelut sisältyvät hintaan?”
Jokainen bändi hinnoittelee itsensä eri perusteilla. Meillä perusteena ovat itse keikkaan ja sen valmisteluun kuluva aika sekä kokemus & ammattitaito. Pakettihintamme riittää vallan hyvin 110% onnistuneeseen keikkaan, mutta jos teemme yksittäisen keikan eteen enemmän duunia, niin tällöin siitä on reilua myös veloittaa kohtuullinen korvaus.Outro
Facebook: https://www.facebook.com/KirkanHaamu
Instagram: https://www.instagram.com/kirkanhaamu
@kirkanhaamu #kirkanhaamu
Kannattaa seurata meidän Instagramia ja Facebookia, sillä sinne aina päivitellään keikkakuulumisia ja tätä kautta on helppo päästä maistelemaan hääkeikkatunnelmia!
Älkää epäröikö kysyä, jos jokin jäi epäselväksi tai kaipaatte lisätietoja. Viestinnän hoidamme mieluiten Facebookin Messengerin kautta eli suoraan FB-sivuiltamme pystyy laittamaan kätevästi viestiä ellette näin ole jo tehneet.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja haluamme, että hääjuhlat onnistuvat parhaalla mahdollisella tavalla ja kaikki rullaa kivasti & stressittömästi. Kyseessä on kuitenkin koko elämän tärkeimpiä yksittäisiä tapahtumia!
Soitteluterveisin,
Haamujengi
